1.11.2020

Nakkilalaisia varusmiehiä kotilomilla.

Syyslomalla ollut avoin ilma-aserata tiedote oli kiirinyt myös Kankaanpäähän ja Niinisalon varuskuntaan.  Nakkilalaisilla varusmiehillä olisi sopivasti syysloman aikana kotiloma viikko.  Porukan puhemiehenä toimi Eetu Ellä, joka otti yhteyttä kysellen mahdollisuudesta ampua myös ruutiaseilla.  Se oli kyllä sellainen tarjous tai kysymys, josta emme halunneet kieltäytyä.   Sovittelimme päivän, jolloin mahdollisimman monta varusmiestä ja meiltä ammunanohjaajaa pääsisi paikalle.
Torstaiksi tapaaminen Tervasmäen ampumardalla sovittiin.  Paikalle saapuivat Sotilasajoneuvon kuljettaja Eetu Ellä, Moottorialiupseeri Eetu Aaltojärvi, Pioneeritiedustelija Kalle Kiiltomäki ja Sissiradisti Franz Perkkola. Hetki juteltiin.  Saimme tuoreet kuulumiset intistä.   Käytiin läpi ampumasuunitelma.  Tarjolla oli pistoolit 22 cal ja 9mm.  Reserviläiskivääri ja kattauksen päätteeksi perinnekivääri.  Ampujat ampuivat pistooliradalla yksi kerrallaan.  Yhtäaikaa ammuttiin vain jos joku varusmiehistä oli kivääriradalla.  Ammunta sujui hyvin.  Osumat paranivat kerta kerran jälkeen.  Jatkuva tihkusade ei vieraitamme haitannut.   Varusmiehillä oli lähinnä kokemusta vain henkilökohtaisesta aseestaan eli kotimaisesta rynnäkkökivääristä.   Vaikutti, että ”pystykorvan” jyrähdys ja potku jäi kaikille mieleen.  Muonituksesta vastasi tällä kertaa puheenjohtaja, joka tarjosi limppukaffet vieraillemme.  Varusmiehet kotiutuvat jouluksi.  Toivotaan, että tapaamme vielä jatkossakin samoissa merkeissä.